Workshops en lezingen

Ellen Bouwman – Voeding bij Autisme en ADHD

 

Ellen Bouwman

Kinderen met autisme lusten vaak voedsel niet vanwege de kleur, geur, de textuur of de smaak. Zij zijn zogenoemde selectieve eters.

In deze workshop zullen we op de eetproblemen ingaan en worden handvatten gegeven om hiermee om te gaan. Ook zal een stukje voeding bij kinderen met ADHD besproken worden.


Karin Westplate – Gamen en Autisme

Foto Karin WestplateVeel jongeren met autisme voelen zich aangetrokken tot computers & games. Deze ‘wereld’ is immers voorspelbaar, de ‘sociale wereld’ is voor jongeren met ass veel complexer. Ouders benoemen veelal de nadelen bij het gamen maar zijn er ook positieve effecten?

Hoe ga je als ouder om met gamen en hoe verminder je de nadelige effecten?


Gio Vogelaar -Kinderen met label,spiegel samenleving? 

Gio

Gio Vogelaar vertelt hoe de kinderen waarmee hij werkte hem bewust maakten van zijn eigen onbewuste patronen! Gio komt tot de conclusie: “Het belangrijkste wat een kind nodig heeft, is leren houden van zichzelf”!

Hij laat je zien hoe wij dit in het huidige onderwijs- en opvoedingssysteem al generaties (onbewust!) ontmoedigen en welke kansen er liggen om dit te veranderen!


Sascha Franssen – Spel is taal van het kind

Sascha FransenLekker in je vel! Ieder ouder wenst dat zijn/haar kind lekker in zijn/haar vel zit.
Lekker in je vel in relatie tot spel. Kinderen, hoe jong of onzeker ook, kunnen in hun spel veel kwijt. Spel ontstaat spontaan en heeft vooral als doel plezier hebben. Maar spel is meer dan plezier. In spel blijken kinderen in staat om hun gepieker of andere dingen waar ze last van hebben te kunnen en durven laten zien. In samen spel met je kind leert hij/zij zelf op zoek te gaan naar wie hij/zij is en dus ook zijn of haar sterke kanten.


Anne Gardner – Eigen kracht 

Anne Gardner

“We weten dat hij meer kan, maar iets lijkt hem te blokkeren.”

Tijdens deze workshop voor zowel ouders als kinderen krijg je meer informatie over kunstzinnige therapie en gaan we creatief aan de slag rondom het thema ‘Eigen kracht’. Ontdek wat er mogelijk is, als je creativiteit de vrije hand krijgt.


Maarten Onderdelinden – Motiverende gesprekstechnieken 

Maarten Onderdelinden

“Het is een merkwaardige paradox, dat ik pas kan veranderen als ik mijzelf accepteer zoals ik ben”. Carl R. Rogers

Je geeft alle argumenten voor verandering. Je kind stemt toe maar handelt er niet naar. Of je geeft alle adviezen volgens het boekje maar je kind doet precies het tegenovergestelde.

Herkenbaar? Wil je effectief en respectvol communiceren? Je kind en misschien wel je partner echt helpen ten positieve te veranderen? Wil je minder weerstand in gesprekken?

Met de juiste gesprekstechnieken en spirit is dit te bereiken.


Marion Lamens – Mindfulness bij ASS

Foto Marion

Mindfulness betekent helder bewustzijn, bewust aanwezig zijn bij wat er nu gebeurt bij jezelf.

Mindfulness is een aandacht training, is gebaseerd op Oosterse meditatietechnieken en gericht op leven in het nu. Door in het nu te zijn, kun je leren om te ontspannen en afstand te nemen van (drukke) gedachten of moeilijke situaties.

Dit geeft ruimte in je hoofd  en geeft je hersenen de gelegenheid om tot rust te komen. Daarna kun je meer energie hebben om je taken uit te voeren of je beter te voelen.


Henk van der Poel – Leren voelen & ervaren

HenkvdPoel

Een effectieve manier van leren is door te voelen en te ervaren. Door je bewust te zijn van dat wat je voelt en denkt, maakt dat je zicht hebt op de keuzes die je kan maken. Alle keuzes hebben een gevolg. Door een andere keuze te maken, zal er dus ook een ander gevolg zijn.

Alle mogelijkheden zitten in jezelf. Jij hebt de keuze om iets anders te kiezen en op die manier je leven te beïnvloeden.


 

Marieke Wielinga – Kijk eens naar mijn tekening

Foto Marieke Teken je wijs

“Een vallende druppel veroorzaakt kringen in het water, bewustwording zet bij jou iets in beweging. ”

Tekenen is voor kinderen een vanzelfsprekende taal. Onbewust laten kinderen veel van zich zelf zien op papier, het maakt duidelijk wat hem of haar op dat moment bezighoudt. Kinderen slaan heel veel beelden en indrukken op, maar het moet ook verwerkt worden. Als je deze tekentaal begrijpt, begrijp je ook de hulpvraag van een kind.

Bezoek je deze workshop? Neem dan een tekening van je kind mee!


Peter Vermeulen – De expert, dat ben jij!

Peter Vermeulen

Peter is vader van 4 kinderen, waarvan 3 met een vorm van autisme. Werkt als informatiemanager en is actief in familieadviesgroep en rondom passend onderwijs.Met alle professionele hulp uit zorg en onderwijs zou je bijna vergeten hoe goed je je kind zelf kent. De ouder als expert aan tafel, kan dat wel? Wie kan je daarmee helpen? Hoe neem je regie, zonder alle lasten te hoeven dragen?  We delen onze succeservaringen en kunnen door met concrete tips.

 

 

Eventbrite - Autisme & ADHD, wat kan je ermee?

 

 


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s